I dag åbnede museet dørene til den nye udstilling “Efter Børnehjemmet”. Et formidlingseksperiment samskabt med formidlere, forskere og ikke mindst tidligere børnehjemsbørn. Mere end 100 lagde vejen forbi og af dem var langt størstedelen tidligere børnehjemsbørn, hvor mange havde krydset det meste af landet for at nå frem. TAK. 

Eftermiddagen var særdeles tankevækkende og emotionel for mange af de deltagende. Der blev holdt taler, budt på kaffe og brunsviger, udstillingen blev nærstuderet og debatteret og ikke mindst læste nogle af de tidligere børnehjemsbørn egne digte op. Alt i alt en uforglemmelig dag! Tak til alle som kom og bidrog til dagen - og vi beklager trængslen - men det er nu heller ikke dårligt med så mange mennesker på museet.

De smukke fotografier taget af Jón Bjarni Hjartarson, som i særlig grad har formået at indfange dagens og udstillingens stemning. 

Udstillingen er blevet til med støtte fra Velux Fonden og del af projektet “Velfærdshistorier fra kanten”.
 
Læs mere om udstillingen
EfterB 002 600x
Tidligere tilsynsførende inden for børne- og ungdomsforsorgen Oskar Plougmand holdt en brandtale i den gamle kirkebygning på den gamle Fattiggård om bl.a. det at lede efter sin identitet som tidligere anbragt og det at leve med, at en del af ens historie er tabubelagt.
Efter børnehjemmet
Udstillingens første rum handler om især Godhavnsdrengenes kamp for retfærdighed. Her ses tre af foreningens medlemmer.
Efter børnehjemmet
Vibse har  bl.a. boet på Erritsøhus børnehjem, og hun fortæller i udstillingen om sin kamp for i arkiverne at finde svar på sine ubesvarede spørgsmål.
EfterB 006
I udstillingen kan man også få et indblik i journalens potentialer, læse en journal fra et børnehjem samt gå på opdagelse i, hvad der er bevaret på landets arkiver.
EfterB 007
Litteraturens betydning formidles med bl.a. bøger og bogreol. De besøgende inviteres til at sætte sig ned og fordybe sig.EfterB 008De fysiske minder kan man gå på opdagelse i i dette gamle chatol.
EfterB 009
Godhavnsdrengene har selv indsamlet genstande og skrevet teksterne til udstillingen. Billederne på bagvæggen er taget af Johnny Wiinblad, da han selv var anbragt på Godhavn Drengehjem.
EfterB 010Drenge fra Landerupgård fra århundredeskiftet.
EfterB 011Peer Balken fortæller om sin vej til et godt liv. Stolen er bygget på snedkerværkstedet på Godhavn i sandsynlighed 1950erne. Den fandt Godhavnsdrengene selv på Den Blå Avis sidste år, hvorpå de indkøbte den og donerede den til museet. På skærmen vises udvalgte filmklip fra "Der kommer en dag" sammen med Arne Roel Jørgensens egne smalfilmsklip, fra da han selv var anbragt på Godhavn i 1960'erne Godhavnsdrengen Tisvilde.
EfterB 012Godhavnsdrengene har udvalgt og kommenteret centrale artikler fra de sidste to årtiers kamp.
EfterB 013Museets frivillige fik endnu engang det hele til at gå som smurt. TAK! 
EfterB 014
Poul Erik Rasmussen fra Landsforeningen af Godhavnsdrengene.
EfterB 015
Ph.d. studerende Jacob Knage Rasmussen, som bl.a. har dykket ned i journalerne sammen med de tidligere anbragte selv for at søge efter svar.
EfterB 016
Den gamle kirkebygning var fyldt med interessede tilhørere.
EfterB 017
Oskar Plougmand holdt en stærk og rørende tale i Fattiggårdens stemningsfyldte gamle kirkerum.
EfterB 018
Esther Langsted er et af de livsvidner, som generøst har fortalt og delt sin historie med museet.
EfterB 019
Der var mange øjeblikke, som mange ønskede at forevige.
EfterB 020
Sarah Smed giver ordet til Oskar Plougmand.
EfterB 021
Der lyttes og ses op til Oskar Plougmand under hans tale.
EfterB 022
Borgmester Bo Hansen deltog også i åbningen.
EfterB 023
Fattiggårdens rammer giver en særlig stemning til museets udstillinger.
EfterB 024
Oskar Plougmand i samtale foran udstillingens introplanche.
EfterB 025
Citater og tekster nærstuderes.
EfterB 026
Socialudvalgsformand Hanne Klit deltog også. Til højre ses billedkunstner Peder Stougaards smukke støtte plakater.
EfterB 027
Peer Balkens ord tryllebandt flere af de besøgende.
EfterB 028
Vibeke Nielsen (Vipse) fortæller i udstillingen bl.a. om sin kamp for at finde svar om sin egen opvækst på børnehjem. Om sit livslange venskab med sin (pleje)søster Erna. Vipse har desuden bidraget med både rørende og stærke billeder samt genstande til udstillingen.
EfterB 029
Ph.d. studerende Stine Grønbæk Jensen i samtale med en af de mange, som har bidraget til hendes forskning om børnehjemsbørns minder.
EfterB 030Post. doc. Susanne Kemp i samtale med Steff Eilertsen. Efter alt af dømme om litteratur - som betyder meget for dem begge.
EfterB 031
Mange aldre deltog i åbningen.
EfterB 032
Der blev foreviget en del minder fra dagen.
EfterB 033
Den ene bagvæg i udstillingen er tapetseret fra gulv til loft med citater og billeder fra og af tidligere børnehjemsbørn.
EfterB 034
Grafiker Trine Kirketerp Stuve fra GRAFlab, bureau for visuel kommunikation står bag udstillingens grafiske opbygning. Et stort arbejde ligger bag, som også har gjort et stort indtryk på Trine. Her skriver hun en hilsen til Godhavnsdrengene.
EfterB 035
Forfatter Trisse Gejl fortalte om projektets skriveworkshop og læste højt af nogle af produktionerne. Efterfølgende læste Hjalmar Kinner stærke og rørende uddrag op af sine egne litterære produktioner. 
EfterB 036
Peer Balken læste op. Det var uforglemmeligt for alle tilhørende.
EfterB 037
Et anerkendende og fortjent klap på skulderen fra Poul Erik Rasmussen. 
EfterB 038
Vibeke Nielsen og Jan Helgesen nærstuderer montren med genstande fra Godhavn. Hvor Jan bl.a. har bidraget med sin egen "Evighedsseddel" - en underskrevet udgangstilladelse, som han fik udleveret, da han endelig "for evigt" måtte forlade Godhavn.
EfterB 039
Mette fra museet sørgede som altid for god stemning.
EfterB 040
Formand for Landsforeningen af Godhavnsdrengene Poul Erik Rasmussen lytter til oplæsningen af digte sammen med Trine Kirketerp Struve.
EfterB 041
Frede Farmand deltog også i åbningen og har bidraget gennem flere år til museets arbejde.
EfterB 042
I udstillingen kan man også gå på opdagelse i museets fotosamling af historiske fotografier fra en del danske børnehjem.