Historien om "Fattiggårdens Skræk" udgivet som Graphic novel.

I efteråret 2016 fik 7.a (nu 8.a) fra Rantzausminde skole til opgave at fortælle den dramatiske historie om Peter Jørgensen også kendt som ”Fattiggårdens Skræk”. Der var dog et par benspænd – eleverne skulle ikke skabe en traditionel fortælling, men en kunstnerisk. De skulle overveje, hvad Peter Jørgensen kan have tænkt eller følt i de situationer, som de skulle formidle og de skulle fortælle historien baglæns startende med Peters død og sluttende med hans fødsel.

Med vejledning fra museumsinspektør Jeppe Wichmann Rasmussen fra Danmarks Forsorgsmuseum og kunstnerne Ann-Kerstina Nielsen og Per Buk fra Galleri NO 44 skabte eleverne på to dage 24 collografier med tilhørende tekster, der formidler Peter Jørgensens livshistorie. Collografier og tekster blev til en flot og anderledes grafisk udstilling, der blev udstillet på museet og nu udgives som en graphic novel med titlen ”Fattiggårdens Skræk”. 


Projektet er en del af Kulturens Laboratorium og støttet af Kulturregion Fyn.
Der er ikke to dage, som er ens på museet. I dag fik knap 30 japanske udvekslingsstuderende fx æren af at tale med Jim Panda i måtteværkstedet.

Panda er frivillig på museet og væver måtter, når han ikke er i praktik eller sælger Hus Forbi

Og Panda gav helt sikkert de unge japanere en museumsoplevelse, de aldrig glemmer, da han fortalte dem om sit liv og viste dem måttevævningens kunst.
Et af museets fineste oplevelser er det gamle måtteværksted, hvor frivillige holder liv i de gamle væve og håndværket med at væve de solide måtter af kokosgarn, som man også gjorde i Fattiggårdens tid.

Løber 600x600I mange år har man desværre ikke kunne væve de lange løbere, da den gamle store væv er blevet for skrøbelig. Men men men.... med fingersnilde, ildhu og stor kreativitet har Andrew, en af museets frivillige, bygget en kopi af den oprindelige væv. Så nu kan der atter væves de lange løbere. 

I den forgangne tid er der så blevet trænet og testet, og nu ligger det første resultat smukt til skue. Nye frivillige kræfter er også kommet til: Bl.a. Jim Panda, som er blevet oplært af den kyndige lærermester Inger. 

I weekenden er Panda igang med vævningen igen, når han ikke lige sælger Hus Forbi. Og vi skulle hilse og sige fra ham, at man er mere end velkommen til at slå et smut forbi værkstedet og se vævningen af den næste måtte skride frem.


DR-programmet Guld i købstæderne har været i Svendborg og bl.a. besøgt Fattiggården.

Hvis du ikke nåede at se udsendelsen, kan du finde den her. Linket springer til det sted, hvor vi besøger Fattiggården og Jeppe Wichmann Rasmussen fortæller.

Et indblik i de skjulte danmarkshistorier 

Af: Janus Neumann 

I dette korte forløb tages vi med bag facaden i et Danmark, som de færreste kender til. Måske endda ønsker at kende til. Vi får indblik i de skæve eksistensers verden i fortiden og nutiden, når vi besøger fattiggården i Svendborg.


Skjulte danmarkshistorier

Læs artiklen på Folkeskolen.dks hjemmeside eller herunder.

Der findes noget, der hedder Danmarks Forsorgsmuseum. Det ligger i Svendborg og beskæftiger sig grundlæggende med mennesker, der helt frem til i dag har levet på samfundets skyggeside.

Det er de mennesker, hvis historier fra tid til anden, om end ofte kortvarigt, skaber overskrifter i den politiske debat, hvad enten man mener, at vi som samfund gør, hvad vi kan, for at beskytte disse mennesker, at de selv er ude om det og bare skal tage sig sammen, eller at videnssamfund, konkurrencestat med mere skaber stadig større sociale skel i en velfærdsstat, der burde vide bedre.

Danmark Forsorgsmuseum har med forløbet ”Skjulte danmarkshistorier” meldt sig på banen i tidens tendens til at fortælle danmarkshistorie og historier om Danmark. Det er klogt, for her gemmes både interessante og overordentlig tankevækkende historier. Men indblikket i de skæve menneskers verden kræver også en skæv indfaldsvinkel.

Forløbet er rettet mod udskoling og gymnasium, her findes relevante, korte kilder til kulturfagsprøver i både historie og samfundsfag. Også udvalgte danskfaglige mål er taget med i lærervejledningen. Pudsigt nok ikke samfundsfag, selv om forløbet vil passe fortrinligt til et kulturfagligt tema om velfærdsstaten før og nu eller mennesker og identitet.

I tre film følger vi tidligere beboere fra fattiggården i Svendborg, hvoraf de tidligste historier går tilbage til slutningen af 1800- tallet i et Danmark, der muligvis kulturelt befinder sig i et moderne gennembrud, men som kan synes middelalderagtigt på det socialforsorgsmæssige plan. Det var heller ikke dengang populært at skille sig ud som alkoholiker, prostitueret eller homoseksuel. Det sidste kunne blandt andet helbredes med kastrering, og fattiggården var et fængsel, hvor man blev indlagt og frataget tøj og rettigheder. Et åbent fængsel, som mærkede én for livet.

Vi får fortalt Peters, Rasmines og Alberts historie af fortællere, der alle selv har været hjemløse og socialt udsatte. Der fortælles med indlevelse og et nærvær, og historierne sættes i nutidigt perspektiv. Her gives stof til eftertanke.

Man finder desuden ni film om eksistentielle temaer som kærlighed, stolthed, svigt, døden og misbrug. Her kommer man tæt på de fire fortællere, og det kræver kun et minimum af empati at blive grebet af deres historier og syn på tingene. Her bringes særligt samfundsfag og kristendom på banen, fordi her åbnes for dybe filosofiske samtaler om, hvad kærligheden er for en størrelse, og hvorfor vi rammes, når vi svigtes.

Jeg havde mulighed for at præsentere forløbet for min 8.-klasse, og her var der ønske om at vende tilbage til forløbet til næste år. Som en elev udtrykte det: ”Vi hører ellers aldrig sådan nogle historier, og jeg vil gerne høre flere af dem. De er anderledes”.

I undervisningsdelen lægges der op til, at eleverne selv skal ud og interviewe udsatte personer til visning i klassen. Det kan man så vælge, om man vil følge eller ej. Under alle omstændigheder giver ”Skjulte danmarkshistorier” mulighed for et kort, koncentreret kendskab til et liv som fattig og udstødt i Danmark. Jeg er overbevist om, at nogle af historierne vil finde en form for rodfæste i de fleste elevers bevidsthed.